Sociálny strach, že nebudem prijatý do kolektívu, môže byť aj dôsledkom nie práve najlepšieho kolektívneho rozhodnutia. Žijeme v dobe kedy firemné mítingy sú na dennodennej báze a termíny brainstormingov zapĺňajú firemné kalendáre počas celého dňa. Stali sa akousi veľmi obľúbenou kreatívnou technikou, ktorá ma plodiť veľké množstvo nápadov a riešení na zadania od klientov. Tu sa predpokladá, že skupina ponúkne oveľa viac nápadov ako jednotlivec. Bohužiaľ veľakrát sa však potvrdí pravidlo, že čím viac ľudí a hláv, tým je cesta k výsledku oveľa zložitejšia. Niektoré výsledky štúdií hovoria o negatívnych javoch:
Jednotlivci počas skupinovej práce vymyslia oveľa menej, ako keď pracujú samostatne
Kvalita výsledkov práce sa odráža v niekoľkých faktoroch: dôležitá je veľkosť skupiny, menšie pracovné skupiny, sú viac efektívnejšie ako väčšie skupiny
Z praxe sa nám potvrdzuje fakt, že rôznorodosť názorov a nápadov je vo veľa prípadoch až deštruktívna a brainstormingy sú neefektívne
Prečo je tak pre manažérov a zamestnancov, takéto kreatívne stretnutie dôležité, prečo sa z neho stal doslova firemný kult?.
Z mojej praxe môžem povedať, že hlavným dôvodom, respektíve potrebou okrem vzájomnej spolupatričnosti, je fenomén sociálneho stmeľovania. Treba si uvedomiť jeden zaujímavý moment pri ktorom jedinec stráca vlastnú identitu pod tlakom celej skupiny. Naše vlastné túžby a potreby idú stranou a oddávame sa skupinovému výsledku. Tento jav nie je typický len pre biznis, ale v súčasnosti aj pre mnohé aktuálne spoločenské či politické témy. Ani si neuvedomujeme, že v našom mozgu preberá aktivitu energia takzvaná amygdala, ktorá je práve zodpovedná za náš strach z odmietnutia.
Paradoxne má brainstorming silnú aktivačnú funkciu v rámci skupiny, na druhej strane vo veľkej miere utlmuje aktivitu jednotlivca. Dôvod je jednoduchý. Zbavujeme sa zodpovednosti v rámci celej skupiny. Je to veľmi podobné ako pri tenise v porovnaní s futbalom, či hokejom. Na kurte si za každú pokazenú loptičku môžete sami. Počas zápasu sú na ihrisku spoluhráči a výsledok zápasu je vždy výsledkom spoločného úsilia.
Radosť z dobrého výsledku, alebo sklamanie z neúspechu sa v skupine vníma inak ako u jednotlivca. V skupine sa pochvala delí na celok, na druhej strane pri sklamaní sa hľadá ihneď vinník. A špeciálne to platí vo firmách, kde sa hľadá vždy ten najslabší článok, ktorý mohol zapríčiniť negatívnu reakciu zo strany klienta.
Brainstorming nie je teda asi tou najideálnejšou formou na riešenie zadaní a problémov. Nebudem hovoriť len o jeho rizikách, ale poviem aj o jeho pozitívnych podobách. Jednou z veľkých výhod dnešnej on-line doby je komunikácia. V tejto podobe sa realizujú on-line brainstormingy, ktoré v mnohých prípadoch už dokázali vyriešiť niekoľko zadaní.
Z vlastnej praxe by som určite odporučil brainstorming ako komunikačný nástroj v rámci zlepšenia vzťahov vo firme. Vzájomná interakcia medzi kolegami ich posúva dopredu. Spoznávanie vlastných individualít je tá najlepšia cesta, ako čo najlepšie zvládnuť ten nasledujúci firemný míting.